Pressemitteilungen

Sie erinnern sich noch an die Pressemitteilung von Sealaunch ? Da hieß es:

Long Beach, Calif., January 30, 2007 –A Sea Launch Zenit-3SL vehicle, carrying the NSS-8 satellite, experienced an anomaly today during launch operations.

Sea Launch will establish a Failure Review Oversight Board to determine the root cause of this anomaly. Please call the Sea Launch Hot Line for further information, as it becomes available. We will also post updates on the Sea Launch website at www.sea-launch.com.

Wer sich mit Raumfahrt beschäftigt kennt solche Presseerklärungen. Nach dem fehlgeschlagenen Jungfernflug der Ariane 5 am 14.6. verlautbarte die ESA:

N° 19-1996: The first Ariane-5 flight did not result in validation of Europe’s new launcher

4 June 1996
It was the first flight test of an entirely new vehicle each of whose elements had been tested on the ground in the course of the past years and months.

Of an entirely new design, the launcher uses engines ten times as powerful as those of the Ariane-4 series. Its electronic brain is a hundred times more powerful than that used on previous Ariane launchers. The very many qualification reviews and ground tests imposed extremely tough checks on the correctness of all the choices made. There are, however, no absolute guarantees. A launcher’s capability can be demonstrated only in flight under actual launch conditions.

A second test already scheduled under the development plan will take place in a few months‘ time. Before that, everything will have to be done to establish the reasons for this setback and make the corrections necessary for a successful second test. An inquiry board will be set up in the next few days. It will be required to submit, by mid-July, an entirely independent report identifying the causes of the incident and proposing modifications designed to prevent any further incidents.

Ariane-5 is a major challenge for space activities in Europe. The skills of all the teams involved in the programme, coupled with the determination and solidarity of all the political, technical and industrial authorities, make us confident of a successful outcome.

In solchen Bulletins wird man nicht das Wort „failure“ oder „explosion“ oder ähnliches finden. Das ist bei den ersten Pressemitteilungen auch nicht zu erwarten. Dies sind vorgefertigte Schreiben die bei jedem Anlass veröffentlicht werden. egal ob die Rakete beim Start explodiert und die Startplattform zerlegt oder es nur eine kleine Anomalie beim Flug gab. Später schiebt man eine ausführlichere Pressemitteilung nach. so tat dies auch die ESA zwei Tage später in der man die Ursache eingrenzte und von der Explosion sprach. Weiterhin gab es nach dem Fehlstart Bilder der Rakete. Man sah die Trümmer langsam herabregnen.

Sealaunch verhielt sich hier weitaus unprofessioneller. Sofort nach der Explosion wurde die Videoübertragung abgebrochen und ein Firmenlogo gezeigt. Das erinnerte sehr stark an das Verhalten Chinas als bei einem Start eines Intelsat Satelliten ein Booster ausfiel und die Rakete sich nach dem start drehte und in einen Hügel flog und dort explodierte. Auch hier wurde danach die Videoübertragung abgebrochen.

Auch die später veröffentlichte zweite Erklärung war hier nicht so hilfreich:

Long Beach, Calif., February 1, 2007 – Following the unsuccessful launch of the NSS-8 spacecraft on January 30, and subsequent safing of all systems, Sea Launch is now in the process of securing the Odyssey Launch Platform and taking initial measures to determine the root cause and implement necessary corrective actions. Applications for all necessary permits and licenses required to proceed with these activities are also in process.

Das sagt wiederum nichts über die Ursache aus. Wer das Video nicht gesehen hat kann aus dieser Erklärung nicht erkennen, was denn eigentlich passiert ist. Das ist für eine Firma kein schlechtes Zeugnis. Wenn eine Ariane 5 versagt, so erfährt man den Grund, das ganze wird untersucht und öffentlich gemacht. Diese Vorgehensweise dient natürlich auch dazu Kunden zu überzeugen, dass man alles tut, damit ein Fehler nicht erneut auftritt. Auch als am 26.2.2006 eine Proton mit einem Arabsat in einem unbrauchbaren Orbit strandete erfuhr man wenige Stunden danach was passiert war, wenn auch die genaue Ursache noch untersucht wurde war klar, dass die Breeze Oberstufe im 174 km hohen Parkorbit nicht gezündet hatte.

Sealaunch wird also noch etwas an seiner Öffentlichkeitsarbeit feilen müssen….

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